zdroj: Shutterstock.com
Rodiče a děti

Montessori – ten nejlepší start do života dítěte?

Veronika Tůmová
30.03.2024

Za touto dnes tolik populární a propagovanou metodou stojí první vysokoškolsky vzdělaná lékařka v Itálii. Maria Montessori, vědkyně, která podle všeho považovala dětství za stěžejní období života každého z nás. Montessori pedagogika pohlíží na dítě s ohledem na jeho individuální stupeň vývoje, nezávisle na pohlaví a jeho sociálním původu či rodinném zázemí a jako takové je respektuje.

Základní principy Montessori pedagogiky

Každé malé dítě má přirozenou touhu učit se. Má absorbujícího ducha, jehož nástrojem jsou ruce. Je nutné naučit se vnímat a rozeznávat signály potřeb dítěte. Montessori prosazuje svobodnou volbu, celostní systém učení, práci s pochvalou i s pochybením, dělenou odpovědnost, učení ve věkově smíšených skupinách. Nepřemýšlíme o tom, co bychom měli děti "naučit", ale snažíme se přijít na to, co se děti potřebují dozvědět o světě.

Maria Montessori ­– dítě je tvůrčí osobnost a utváří samo sebe

Dítě má rozhodující vliv na svůj vývoj, svou aktivitou se přímo podílí, a to největší mírou, na utváření sebe sama. Z prostředí, ve kterém žije, čerpá podněty, ovlivňují ho lidé v rodině i v blízkém okolí, přesto samo určuje, které podněty a jak ovlivní jeho jednání. Podle Marie Montessori se dítě nerodí jako nepopsaný list papíru, ale jako souhrn potencialit, které potřebují dostat příležitost plně se rozvinout. Montessori pedagogika není souhrn neověřených teorií, ale vychází z praxe a dlouhodobého pozorování, na jejichž základě vznikl projekt, který se stal světoznámým a dodnes velice uznávaným. 

Montessori v České republice

U nás je v současnosti Montessori stále spíše alternativní metodou výuky, ale v západní Evropě a jiných státech světa je už naprosto běžným přístupem k dětem. Ten uplatňuje především partnerský a rovnocenný přístup k dítěti, bez ohledu na jeho pohlaví, věk či schopnosti. Dává mu prostor se vyvíjet, vytvářet pravidla, uplatňovat své vlastní nápady, a podílet se na rozhodnutích, která se ho týkají. Díky tomu se vytváří jeho sebedůvěra, sebeúcta a odpovědnost za sebe a své činy. Montessori pedagogika se v posledních letech těší velkému zájmu rodičů, kteří hledají vyhovující alternativní školní i předškolní vzdělávání pro své děti.

Montessori pomůcky a hračky

Interaktivní vzdělávací hračky typu Montessori jsou vyráběny z přírodních materiálů. Tyto hračky pomáhají rozvíjet u dětí logické uvažování, kreativitu, jemnou motoriku, pozornost a další dovednosti. Děti díky nim zkoumají okolní svět i vlastní schopnosti. Při hraní, objevování, tvoření i vynalézání originálního využití všedních doplňků k nevšedním činnostem se dovedou zabavit na celé hodiny. Patří sem celá řada edukativních pomůcek a předmětů, učící věže, kreativní stavebnice, hudební pomůcky, hry na různé profese, ale i prolézačky, hrací sestavy, balanční prkna a podobně.

Je Montessori pro každé dítě?

Montessori pedagogika zdůrazňuje autonomii dítěte a individuální přístup, kdy vychází z vývojových potřeb daného věku. Všechny děti stejného věku však nejsou stejné, a ne vždy se tímto faktem Montessori pedagogové řídí. Někdy je jim vyčítán i příliš rigidní, tedy strohý a přísný přístup, jenž může některé typy dětí dokonce omezovat ve vývoji. Montessori přístup zdůrazňuje, že děti v předškolním věku zajímá především reálný život, existují však intuitivní typy dětí, které víc, než praktická realita baví rozvíjet fantazijní představy. Montessori tak nemusí vyhovovat každému dítěti, ani každému z rodičů. Dobrou zprávou však je, že máme vždy možnost volby.

Zdroj: BLOG elisdesign.cz, montessoricr.czduhovymotyl.cz

Autor: Veronika Tůmová

Pravidelné čištění nosu podpoří dobré dýchání, provádět ho se vyplatí i na jaře
Rozprouděte na jaře lymfatický systém pomocí bylinek

Další články